cohort 2023
1.1 Wat kun je verwachten van je opleiding?
Toekomstbeeld na drie jaar opleiding
Als mediaredactiemedewerker ben je een echte verhalenverteller. Je vertelt wat er bij jou in de buurt of stad gebeurt, wat er in de samenleving speelt, waarom dat evenement leuk is om naartoe te gaan of waarom product X beter is dan Y. Het maakt jou eigenlijk niet uit hoe je het verhaal vertelt en via welk medium. Je kunt dit met tekst, beeld, geluid of een combinatie daarvan.
Van nature ben je nieuwsgierig en creatief. Je doet gedegen onderzoek naar het onderwerp van je verhaal en naar je doelgroep. Zodat je jouw verhaal kunt afstemmen op de mensen die je wilt of moet bereiken. Honderd procent tevreden met het resultaat ben je nooit. Je zoekt constant naar manieren om nog effectiever te zijn, vanuit het besef dat er altijd ruimte is voor verbetering.
Je kunt prima de hele dag achter je beeldscherm doorbrengen, maar je gaat net zo gemakkelijk op pad. Om interviews af te nemen, video’s op te nemen en geluidsopnames te maken. Je weet hoe je moet omgaan met een camera en microfoon en je bent thuis in de meest gangbare software om beeld en geluid te bewerken. Teksten schrijf je in alle soorten en maten.
Je toont altijd initiatief en komt regelmatig met nieuwe ideeën of onderwerpen. Je schrikt niet van een harde deadline en blijft ondanks de druk uiterst zorgvuldig werken. Je neemt de verantwoordelijkheid voor de content die je maakt. Feedback is iets wat je altijd en overal zoekt.
Eigenlijk kun jij jezelf uitstekend redden. Of je nu deel uitmaakt van een redactie, in dienst bent bij een bedrijf of werkt als freelancer. Je weet hoe je een netwerk moet opbouwen en onderhouden. Je bent op de hoogte van trends en ontwikkelingen in de media en in de maatschappij. Kortom, je bent een creatieve en flexibele mediaprofessional met een goed verhaal.
Over de opleiding
Tijdens het eerste leerjaar oriënteer je je op de opleiding en het vak ‘redacteur’. Je begint te ontdekken waar jouw talenten liggen. En soms zijn die ook voor jou een verrassing! En je werkt met andere opleidingen samen aan grote projecten waarin je oefent met wat je tijdens je lessen hebt geleerd. Je wordt goed begeleid door het docententeam en je studiebegeleider.
In het tweede jaar verdiep je je en kun je sommige vakken zelf kiezen. Dat noemen we keuzedelen. Denk aan camerajournalistiek (camjo), verdieping beeldgebruik, crossmediaal communiceren, radioformat maken. Ook bereid je je voor op jouw stage, die start rond begin februari.
Het derde jaar start je met het tweede deel van je stage. Het laatste half jaar staat in het teken van je afstuderen.
Stagebedrijven
Leuk om te weten is dat stagebedrijven staan te springen om duizendpoten zoals jij. Ze vinden het bijzonder dat jij kan researchen, monteren, vormgeven en photoshoppen. Je kunt vrijwel overal terecht waar een verhaal verteld kan worden.
Studenten MR lopen stage op verschillende soorten redacties. Denk bijvoorbeeld aan die van televisie, radio of tijdschriften. Maar ook die van commerciële bedrijven of non-profit instellingen. Veel studenten worden gevraagd vanwege hun social media-expertise. Als MR-student ben je breed opgeleid en kun je op stage veel voor een bedrijf betekenen!
Wat kun je verwachten?
Het jaar is verdeeld in vier periodes van tien weken. Elke periode werk je naast je lessen (units) aan een groter project; de beroepsopdracht. Daarin breng je in de praktijk wat je leert tijdens de units. Je weekrooster bestrijkt vijf dagen van gemiddeld vijf uur per dag.
Je krijgt uiteraard instructie en theorie, maar gaat vooral zelf zo veel mogelijk aan de slag. Dat kan binnen school zijn, maar ook in de stad en soms ook buiten de vaste schooltijden. Dat vind jij vast niet erg, want een MR-student is van nature nieuwsgierig en wil dus alles weten.
Units:
- Beroepsopdracht Je gaat aan de slag met de opgedane kennis in de andere units. Je werkt vaak samen met studenten van andere opleidingen. De beroepsopdrachten zijn:
- De branche in beeld – een talkshow over het medialandschap;
- Music is my first love – een awardshow met videoclips;
- Malinked – een tijdschrift, de glossy van het Mediacollege.
Tijdens een beroepsopdracht leer je samenwerken met mensen uit een andere discipline of met mensen die je – als je zou mogen kiezen – misschien niet onmiddellijk had uitgepikt om iets moois mee te maken. Juist van dat laatste leer je veel, ook over jezelf.
Onder de beroepsopdracht valt ook MaLive. Dé redactie van het Mediacollege. Daar maak je echt radio, televisie en content voor web en social media. Aan het einde van het eerste jaar maak je al live shows voor de visual radio van MaLive (www.malive.nl).
- Redactie Hoe vind je de juiste informatie? Hoe zorg je dat een verhaal aankomt bij de doelgroep en via welk medium? Hoe maak je jouw verhaal aantrekkelijk? Voor welk medium kies je? Ook zakelijke communicatie en marketingcommunicatie behoren tot deze unit.
- Techniek Een goede redacteur brengt verhalen tot leven! Dus moet je leren filmen, audio opnames maken, monteren, photoshoppen, vormgeven en informatie op het web plaatsen. Je gebruikt veel programma’s van Adobe.
- AVO Dit zijn de algemeen vormende units: Engels, Rekenen en Nederlands.
- Burgerschap Een goede redacteur weet wat speelt in de wereld. En welke thema’s belangrijk zijn in de samenleving. Denk daarbij aan politiek, gezondheid, klimaat, hoe leef je samen met anderen en welke rol spelen media in jouw en ieders leven. Je ontwikkelt jezelf naast redacteur ook als betrokken burger.
Wat is leuk?
Je wordt opgeleid als allrounder. Naast dat je een social mediatijger wordt leer je werken voor de radio, tv, tijdschriften, kranten en het web. Omdat niemand meer een baan heeft voor de rest van zijn leven, is het belangrijk dat je alle kanten op kunt. Daarnaast ontdek je waar jouw grootste kracht ligt. Misschien denk je nu wel dat je romans wil schrijven maar ontdek je dat je eigenlijk meer een beeldkunstenaar bent. In bijna alle opdrachten kun je iets van jezelf kwijt. Docenten geven veel ruimte voor persoonlijke input.
Wat is lastig?
Door die diversiteit kan het soms zijn dat een opdracht je niet zo goed ligt. Dat kan pittig zijn, maar is wel een goede oefening. En dan heb je ook nog eens te maken met een harde deadline. Want die hoort bij het vak van redacteur. Gelukkig staan docenten open om feedback en extra uitleg te geven. Op die manier kun jij de opdracht zo goed mogelijk uitvoeren. En vergeet niet: vallen en opstaan hoort erbij.
Wat zeggen studenten over de opleiding:
Marleen de Jong, MRM3: “Een verschil tussen de middelbare school en het Mediacollege zijn de opdrachten. Normaal gesproken leer je de stof, maak je de toets en krijg je vervolgens een cijfer. Voor de meeste vakken binnen MR is dit niet zo. Je maakt een product, zoals een video of artikel, in een x aantal dagen en krijgt hier een beoordeling voor. Voor mij persoonlijk haalde dit een hele hoop druk weg. Wat mij ook opviel is de persoonlijke manier van lesgeven op het Mediacollege. De docenten leren je graag kennen. Iedereen wordt overigens ook aangesproken met hun voornaam. In plaats van te kijken naar hoe hard je kunt leren en wat je niet lukt, kijken ze op deze school juist naar je kwaliteiten en potenties om deze vervolgens uit te breiden.” |
Annan Verboom, MRM3: “Tijdens deze opleiding hoef je geen grote teksten meer te leren. Je werkt aan echte projecten, zoals een magazine en een podcast. Het maakt het extra leuk dat je jouw eigen interesses vaak kan gebruiken als onderwerp voor je product. Je krijgt veel creatieve vrijheden. Als je hulp nodig hebt, staan docenten zelfs buiten schooltijd voor je klaar. Ze denken altijd met je mee en geven feedback, zodat je steeds meer leert. Het plannen van de opdrachten kan lastig zijn, omdat je veel projecten tegelijk doet. Mijn tip: begin op tijd en vraag hulp als het niet lukt. Docenten helpen je graag.” |
1.2 Studieprogramma
Jouw studieprogramma voor de opleiding Mediaredactie is gebaseerd op het kwalificatiedossier Mediaredactie met crebonummer 25200. Dit dossier vind je op de website www.kwalificatiesmbo.nl. In zo’n kwalificatiedossier vind je de belangrijkste taken die bij het beroep horen, oftewel de kerntaken. De handelingen die je voor een kerntaak uitvoert zijn werkprocessen. In de onderwijscatalogus in Educator kun je terecht voor het meest actuele lesprogramma.
Kerntaak 1 | Voorbereiden opdracht en organiseren werk |
---|
Opdracht bespreken met interne of externe opdrachtgever |
Plannen en organiseren van werkzaamheden |
Onderzoeken van (online) media-mogelijkheden |
Verzamelen van content en/of informatie |
Voorbereiden van interviews en opnames |
Kerntaak 2 | Maken en bewerken van content |
---|
Maken van opnames |
Afnemen van interviews |
Schrijven en controleren van tekstberichten |
Bewerken van content |
Kerntaak 3 | Publiceren en beheren van content |
---|
Content presenteren en/of publiceren |
Actueel houden en beheren van webcontent |
Archiveren van content |
Keuzedelen
Je krijgt in je opleiding naast de vaste lesprogrammaonderdelen te maken met keuzedelen. Je wordt bijtijds geïnformeerd over de keuzes die je kunt maken. Deelname aan keuzedelen is verplicht voor het behalen van je diploma.