1. Jouw opleiding – Mediaproducer

cohort 2023

1.1 Wat kun je verwachten van je opleiding?

Toekomstbeeld na drie jaar opleiding 
Jij bent een echte teamplayer. Je werkt samen met je collega’s, klanten en opdrachtgevers. Je bouwt een relevant netwerk op met mensen binnen de mediawereld. Je benut de contacten van Mediacollege Amsterdam die je verbinden met het bedrijfsleven. 

Je bent kritisch op de kwaliteit van geleverde producten en op je eigen handelen – en je weet deze kritiek om te vormen in oplossingen en acties. In meningen en leefwijzen van anderen zie jij kracht en krijg je energie van. 

Je bent creatief in denken en handelen. Je denkt mee met de klant. Je werkt oplossingsgericht en bent onderscheidend. Je valt op omdat je trends en ontwikkelingen in de media op de voet volgt. Je stuurt anderen aan in een door jou gestructureerd productieproces. Dit kun je omdat je ervaren hebt hoe de verschillende beroepsbeoefenaars werken. 

Over de opleiding 
Jouw droom is te worden wat je bent, namelijk een mediamanager/junior producer. Je hebt gekozen voor een dynamische managementopleiding binnen het Mediacollege. Met deze driejarige opleiding leer je van alles over de mediabranche en de belangrijkste werkzaamheden die een manager/producer uitvoert. Wat zijn de belangrijkste competenties van een mediamanager/junior producer? Welke vaardigheden heb je nodig voor dit specifieke beroep? Dit ga je allemaal ontdekken en toepassen in de komende jaren. 

De docenten van onze opleiding begeleiden je hele studieloopbaan. Stap voor stap bereiden we je voor op een functie in een turbulent werkveld. Een mediamanager/junior producer werkt nooit alleen, daarom werken we samen met andere opleidingen.  

Als je eenmaal bent afgestudeerd, zijn je toekomstmogelijkheden zeer breed. In de game-industrie, bij de televisie, een reclamebureau, evenementenorganisatie of grote marketingafdeling: een goede mediamanager/junior producer is zeer welkom. Met jouw hulp komt het namelijk altijd goed met elke opdracht! 

Stagebedrijven 
Je kunt vrijwel overal terecht waar een productie gedraaid moet worden. Studenten MM lopen stage op redacties van televisieprogramma’s, bij organisatoren van events, theaters, platenlabels, eigenlijk overal waar aan een mediaproduct wordt gewerkt. MM-studenten werken soms ook mee aan social mediacampagnes of doen de communicatie voor non-profit instellingen. MM-studenten worden door elke organisatie zeer gewaardeerd om hun inzetbaarheid. We leiden je samen met de praktijkbegeleiders zo breed mogelijk op, zodat je goed kunt onderzoeken welke talenten jij allemaal hebt. 

Wat kun je verwachten het eerste jaar 
Het jaar is verdeeld in vier periodes, die je afsluit met een groter project. Deze periodes bestaan uit tien lesweken. Je weekrooster bestrijkt vijf dagen van gemiddeld vijf uur per dag. De lessen hebben zoveel mogelijk samenhang, omdat ze aan het einde van de periode weer samenkomen in het project. Een les heet bij ons een unit. 

Je krijgt uiteraard instructie en theorie, maar gaat vooral ook zelf zo veel mogelijk aan de slag. Dat kan binnen school zijn, maar ook in de stad en soms ook buiten de vaste schooltijden. Dat vind jij niet erg, want een MM-student is superenergiek en wil het onderste uit de kan halen. 

De volgende units krijg je aangeboden: 

  • AVO. Algemeen Vormend Onderwijs: Engels, Rekenen, Nederlands 
  • Burgerschap. Hier krijg je algemene informatie die jij nodig hebt om een goede mediamanager/junior producer te worden. Denk daarbij aan: mediawijsheid, mediarecht, maar ook onderwerpen als ethiek en beroepshouding. 
  • Productie. Hier leer je de meeste toepassingen van je adobe-pakket te gebruiken, zoals editen, PhotoShop, vormgeven, geluid (radio), etc. Ook leer je meer over projectmanagement en mediaproductie. Bijvoorbeeld hoe een magazine wordt gedrukt of wat er aan techniek nodig is voor een evenement. Daarnaast komt de zakelijke kant aan de orde, waaronder financiën en bedrijfsvoering. 
  • Communiceren. Hier leer je de basics van ‘storytelling’: hoe vertel ik een verhaal dat via het juiste medium aankomt bij de juiste doelgroep? Verder bestaat de unit uit zakelijke communicatie en marketingcommunicatie. 
  • Beroepsopdracht. Hier ga je tijdens een project aan de slag met de opgedane kennis in de andere units. Vaak werk je samen met andere opleidingen. Tijdens een beroepsopdracht leer je dus ook heel goed samenwerken met mensen uit een andere discipline of met mensen die je – als je zou mogen kiezen – misschien niet onmiddellijk had uitgepikt om iets moois mee te maken. Juist van dat laatste leer je heel veel, (juist) ook over jezelf. 

Het leuke aan de opleiding (volgens docenten) is dat je stapsgewijs wegwijs raakt in de leukste creatieve industrie: de mediabranche. 

Het lastige aan de opleiding (volgens docenten): dat je uit je schulp komt en nieuwsgierigheid naar alles en iedereen ontwikkelt. En planning! Je krijgt veel opdrachten. Deadlines missen? Dat kan écht niet in de media. 

Wat zeggen de studenten over de opleiding:

Jacco Kamphuis, MM1
“Hoi mijn naam is Jacco en ik ben momenteel bijna klaar met mijn eerste jaar op het mediacollege in Amsterdam. Het eerste jaar heb ik erg positief ervaren ondanks corona. Er waren nog veel dingen waar je jezelf voor kon opgeven om er toch het beste van te maken, ondanks de moeilijke online lessen. Verder zijn de docenten erg positief en betrokken bij alles. Wat mij toch het meest positief heeft verrast was dat docenten echt hun best doen voor leerlingen, om het in de coronatijd toch nog leuk te maken met interactieve online lessen of praktijklessen waar jezelf voor kon opgeven.”
Isabel Hartevelt, MM1
“Wat erg leuk is aan de opleiding Mediamanager is dat het heel divers is, je doet van alles en je leert van alles, zoals het organiseren van een event. Zelfs het aansturen van een heel team en het vormgeven van je eigen producten. Wat soms moeilijk kan zijn aan deze opleiding is voor het eerst een projectplan maken aangezien dit erg uitgebreid moet en alles moet duidelijk zijn. Ook kan het vak techniek moeilijk zijn maar als je dat eenmaal door hebt en je er een beetje mee oefent dan heb je het ook zo onder de knie. Wat mij erg verrast heeft is dat het echt een heel brede opleiding is, ik wist wel dat je veel kon met de opleiding Mediamanager maar niet dat het zo divers is. Ook leer je al erg veel in het eerste jaar wat erg fijn is. Hier ben ik erg blij mee, want zo beheers je erg veel vaardigheden waar je bij een toekomstige stage en werkgever veel aan hebt. De docenten die op deze opleiding en op school les geven zijn erg leuk. De lessen worden duidelijk gegeven maar ook krijg je genoeg tijd om aan opdrachten te werken die gegeven worden. De lessen worden op een leuke manier gegeven zodat je aandacht er altijd wel bij blijft.”

1.2 Studieprogramma

Jouw studieprogramma voor de opleiding Mediamanager is gebaseerd op het kwalificatiedossier Mediamanagement met crebonummer 25199. Dit dossier vind je op de website www.kwalificatiesmbo.nl. In zo’n kwalificatiedossier vind je de belangrijkste taken die bij het beroep horen, oftewel de kerntaken. De handelingen die je voor een kerntaak uitvoert zijn werkprocessen. In de onderwijscatalogus in Educator kun je terecht voor het meest actuele lesprogramma. 

Kerntaak 1 | Levert een bijdrage aan de verkoop van mediaproducten
Representeert het bedrijf
Achterhaalt wensen en behoeften van (potentiële) klanten
Formuleert een passend advies en/of passende offerte ten aanzien van mediaproducten

Kerntaak 2 | Bereidt mediaproductie voor
Maakt een plan van aanpak (projectplan)
Plant de mediaproductie
Regelt de benodigde diensten en materialen
Regelt de verwerking van materialen

Kerntaak 3 | Coördineert de mediaproductie
Managet beschikbare tijd, middelen en informatiestromen
Managet oplevering mediaproducten

Keuzedelen
Je krijgt in je opleiding naast de vaste lesprogrammaonderdelen te maken met keuzedelen. Je wordt bijtijds geïnformeerd over de keuzes die je kunt maken. Deelname aan keuzedelen is verplicht voor het behalen van je diploma.

Dit is de studiegids voor je opleiding. In de algemene Mediacollege-studiegids vind je antwoord op jouw algemene vragen over studeren bij Ma.