cohort 2022
1.1 Wat kun je verwachten van je opleiding?
Als student van de opleiding Ruimtelijk vormgever aan het Mediacollege Amsterdam ben je de BOB; je Bedenkt, Ontwerpt en Bouwt de ruimte voor een evenement, film, tv, fotografie of voor een productpresentatie. Hierbij kun je denken aan de ruimte zelf, aan objecten in de ruimte, maar ook aan bijvoorbeeld geluid, beeld, licht of zelfs geur. In vier jaar leer jij jouw vaardigheden toe te passen binnen, maar zeker ook buiten bestaande kaders. Je krijgt basiskennis in bijvoorbeeld schilderen en bouwen, je leert samen te werken op projectbasis met studenten van je eigen opleiding en met studenten van andere opleidingen. Aan de ene kant sta je met je voeten in de verf, aan de andere kant zit je met je laptop in 3D-software. Je werkt bij Ruimtelijk vormgever in de digitale, maar ook veel in de fysieke wereld, deze combinatie maakt de opleiding uniek.
Jij bent als student RV volop betrokken bij en medeverantwoordelijk voor de invulling van je eigen opleiding; je neemt graag pro-actief de regie over je eigen ontwikkeling. Je bent een echte aanpakker en hebt aanleg voor plannen, organiseren, afstemmen, taakverdelen én je zorgt ervoor dat alles goed verloopt en netjes opgeruimd wordt.
Stage
Tijdens je opleiding loop je twee keer een half jaar stage bij verschillende bedrijven. Aangezien jouw vaardigheden binnen verschillende branches in te zetten zijn, kan het type bedrijf erg verschillen per student. Hierbij kun je denken aan setdressen voor film en tv, productpresentatie in winkels of bijvoorbeeld stand design voor een festival of event. En ruimtelijk vormgeving gaat nog verder, zowel online als fysiek. Denk aan diverse ruimtelijke belevingen waarbij ook aandacht wordt besteed aan kleur en sensatie om bezoekers te triggeren deel te nemen aan een activiteit.
Werken of doorstuderen?
Na je opleiding ben je breed inzetbaar, bijvoorbeeld als designer voor commerciële interieurs of evenementen, als commercieel stylist, setdresser of ruimtelijk vormgever. Je komt te werken bij een ontwerpbureau voor interior design, live communicatie of een (film)set. Ook kun je ervoor kiezen om aan de slag te gaan als zelfstandige of freelancer.
Doorstuderen op het hbo kan ook, bijvoorbeeld bij de opleidingen Media & Graphic Design, Fashion & Product Design, Interieur Ontwerpen en Lifestyle & Design. Deze zijn te volgen bij ArtEZ, Willem de Kooning Academie, AMFI, Film Academie en diverse Hogescholen voor de Kunsten.
Rosa Hoorn, student Ruimtelijk Vormgever “De vrijheid die je krijgt voor eigen inbreng is ontzettend fijn. Sfeer met de docenten is goed, je werkt echt met ze samen.” |
Shannon Uiterdijk, student Ruimtelijk Vormgever “De opleiding heeft mij in het eerste jaar geleerd om voor alle opdrachten de handen uit de mouwen te steken. Omdat je in de les zowel met de computer als met je handen werkt vind ik de lessen leuk om te volgen. Er is veel ruimte om zelf je eigen weg te vinden en te kiezen of je meer wilt oefenen met creativiteit, ontwerpen, visualiseren of commercie.” |
1.2 Studieprogramma
Jouw studieprogramma voor de opleiding Ruimtelijk vormgever is gebaseerd op het kwalificatiedossier Ruimtelijke vormgeving met crebonummer 25811. Dit dossier vind je op de website www.kwalificatiesmbo.nl. In zo’n kwalificatiedossier vind je de belangrijkste taken die bij het beroep horen, oftewel de kerntaken. De handelingen die je voor een kerntaak uitvoert zijn werkprocessen. In de onderwijscatalogus in Educator kun je terecht voor het meest actuele lesprogramma.
Basisdeel Kerntaak 1 | Draagt bij aan de realisatie van het ruimtelijk ontwerp |
---|
1.1 Bereidt de realisatie van het ruimtelijk ontwerp voor |
1.2 Levert realisatie(plan) van ruimtelijk ontwerp op |
1.3 Overlegt en werkt samen ten behoeve van de realisatie |
Basisdeel Kerntaak 2 | Presenteert en profileert zichzelf op de arbeidsmarkt |
---|
1.1 Maakt een persoonlijk portfolio |
1.2 Begeeft zich in het relevante netwerk |
Profieldeel Kerntaak 1 | Maakt een ruimtelijk ontwerp |
---|
1.1 Onderzoekt de opdracht voor ruimtelijke vormgeving |
1.2 Ontwikkelt concept voor ruimtelijk ontwerp |
1.3 Maakt ruimtelijk ontwerp |
1.4 Visualiseert ruimtelijk ontwerp |
1.5 Presenteert ruimtelijk ontwerp |
Keuzedelen
Je krijgt in je opleiding naast de vaste lesprogramma-onderdelen te maken met keuzedelen. Je wordt bijtijds geïnformeerd over keuzedelen die je bij Ruimtelijk vormgever gaat volgen en de eventuele keuzes die je hierin hebt. Deelname aan keuzedelen is verplicht voor het behalen van je diploma.
De keuzedelen zoals die hieronder staan zijn nu gepland voor het nieuwe schooljaar 2022-2023. Het zou goed kunnen dat de keuzedelen die jij straks volgt afwijken van onderstaand, aangezien de opleiding zich altijd blijft ontwikkelen naar het beroepenveld. De geplande keuzedelen bij Ruimtelijk vormgever voor cohort 2022-2023:
- Halverwege leerjaar 1, verplicht keuzedeel (vast in curriculum):
Ondernemend gedrag: In dit keuzedeel gaat het erom je meer eigenaar te maken van je eigen leerproces en inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten als RV-er. Ook krijg je inzicht in de branche, het werkveld waar je graag in zou willen werken Je leert een Plan van aanpak op te stellen en je leert pitchen. We leren je om kritisch naar jezelf te blijven kijken om jezelf te kunnen blijven verbeteren. Uiteindelijk maak je een product dat mooi in je portfolio past. - Begin leerjaar 2, keuze uit 2 keuzedelen:
Fotostyling: In dit keuzedeel leer je een verhaal te vertellen d.m.v. styling (sfeer aanbrengen). Je maakt afspraken met de crew en legt je verhaal met de juiste belichting vast op een stilstaand beeld (foto). Event Design: In dit keuzedeel gaat het om het leren vormgeven van ruimtelijke en multimediatoepassingen bij een event. Je ontwikkelt in dit keuzedeel vaardigheden op het gebied van sfeervertaling naar een geïntegreerd 3D-ontwerp en/of media-ontwerp t.b.v. events, festivals, pretparken of de experience branche. - Halverwege leerjaar 2, verplicht keuzedeel (vast in curriculum):
Ontwerp voor interactie in/met de driedimensionale ruimte: Dit keuzedeel gaat over het ontwerpen van interactie die een gebruiker fysiek kan hebben in of met een bepaalde ruimte. Je oriënteert je op interactiemogelijkheden die er voor een gebruiker zouden kunnen zijn in een bepaalde ruimte. Je werkt een interactieconcept uit binnen bepaalde kaders en passend bij de doelgroep. Je visualiseert het concept en werkt het uit in een prototype. - Begin leerjaar 3, keuze uit 2 keuzedelen:
Belevingsgericht werken: Dit keuzedeel gaat over belevingsgericht werken. Door belevingsgericht te werken speel je in op de belevingsvraag van klanten. Je begrijpt de behoefte van de klant en creëert een ruimte waarin de bezoeker een bijzondere ruimtelijke beleving ervaart waarin de bezoeker zelf centraal staat. Het doel is om door middel van sfeervolle interactie een glimlach op het gezicht van de bezoeker te toveren.
Applied motion Design: In het keuzedeel Applied motion design leer je hoe je bewegende elementen kunt ontwikkelen voor een totaalconcept voor ruimtelijke vormgeving. Je produceert de bewegende beelden met behulp van digitale technieken. Met het toepassen van beweging wordt de beleving van het ruimtelijk ontwerp versterkt. Denk bijvoorbeeld aan een etalage, stands of in een presentatieruimte.