1. Jouw opleiding – Game artist

Cohort 2021

1.1 Wat kun je verwachten van je opleiding?

Typering van het beroep
Jij bent als afgestudeerd GA-student dé 2D-3D-artist/animator, in de game-industrie en breder. Je bent zelfsturend, zowel in je individuele werken als in teamverband. Je kunt zelfstandig keuzes maken en oplossingen presenteren. Jij creëert (game)assets in ‘digitale’, visuele media, van concept tot eindproduct. En niet alleen het product telt voor jou; ook het spelen, creëren, experimenteren en onderzoeken zijn jou op het lijf geschreven.

Je bent nieuwsgierig, betrouwbaar en open minded, zowel wat betreft nieuwe ontwikkelingen in vakinhoud en techniek als in maatschappelijke en bedrijfsmatige toepassingen. Je realiseert je dat je jouw kwaliteiten professioneel kunt inzetten in diverse omgevingen; kwaliteiten die jij goed van jezelf kent en van waaruit je klantgericht denkt en werkt.

Feedback ontvangen zie jij als een kans om je te ontwikkelen en je producten te verbeteren; feedback geven kun jij vanuit wederzijds vertrouwen in de werkrelatie.

Je bent een echte teamplayer, die met een open en kritische blik naar de wereld om je heen kijkt. Op deze wijze kom jij tegemoet aan de wensen van de markt en kun je je werk krachtig presenteren en op heldere wijze verantwoorden. Je toont initiatief in en hebt passie voor je vak en wil jouw talenten continu blijven ontwikkelen, zodat je de professional blijft die jij wilt zijn.

Waarin is deze opleiding uniek?
Game artist is dé mbo opleiding voor de game-industrie in Nederland. De opleiding heeft oog voor de student en zijn persoonlijke ontwikkeling maar werkt ook heel nauw samen met de game-industrie.

Tekentalent en creativiteit vormen de basis van de opleiding. Maar er komt meer bij kijken. Naast het ontwikkelen van je vaardigheden in het maken van art ligt de nadruk op het ontwikkelen van een professionele beroepshouding. Werken in de game-industrie vraagt namelijk heel veel discipline, doorzettingsvermogen, kritisch kijken naar eigen en andermans werk en goed om kunnen gaan met feedback. Als je dat allemaal onder de knie hebt, maak je kans om na je opleiding echt aan de slag te gaan in de industrie.

We hebben drie richtingen waaruit je in de loop van de opleiding een keuze kunt maken: Game Artist, Technical Artist en Animatie.

Als Game Artist houd je je vooral bezig met het ontwerpen in 2D en in 3D. Je kan zowel realistisch als gestyleerd werken en je bent creatief ingesteld. Ook kan je werken in verschillende stijlen. Je ontwerpt en realiseert props, assets, environments en characters voor een game. Je hebt kennis van game engines en kan de art hiervoor optimaliseren en aanleveren. Hiervoor doe je onderzoek en maak je een concept.



Als Technical Artist ben je de schakel tussen het creatieve en technische programmeerteam. Je begrijpt en bezit de visuele vaardigheden (2D, 3D, animatie) en hebt (basis) kennis van programmeer taal om probleemoplossend te denken tussen beide afdelingen. Als technical artist zet je o.a. workflows op, ondersteunt artists in de 3D art pipepline.

Als Animator ben je geïnteresseerd in beweging en vind je het leuk om leven te blazen in stilstaande beelden. Je bent nauwkeurig en hebt oog voor detail. Je hebt een basiskennis van riggen in zowel 2D als 3D en je kan verschillende software gebruiken, zoals Animatie, Maya, Unity. Ook maak je gebruik van de animation editors. Je kunt een animatie uitplannen van het begin tot het einde.

Wat zeggen studenten over de opleiding?
Núria, student Game artist
“Als sinds ik heel klein ben teken ik. Na een bezoek aan de open dag wist ik 100% zeker dat ik game art wilde gaan maken. Dat is echt anders dan wanneer je voor jezelf tekent. Vooral 3D vind ik leuk. Je bedenkt iets, je werkt het helemaal uit, je brengt het tot leven. Je kunt het voor iemand maken en er iemand blij mee maken.”

Wat zijn typerende stagebedrijven
Binnen de opleiding hebben we nauw contact met de game-industrie. Zo hebben dertien van onze alumni en stagiairs bijgedragen aan Horizon Zero Dawn (AAA-Game van Guerrilla, uitgekomen in 2017), wereldwijd een fenomeen. En elk jaar organiseren we een dag waarop tientallen bedrijven uit de industrie de portfolio’s komen bekijken van onze studenten voordat ze op stage gaan. Als je echt wilt werken in de game-industrie bieden wij je dus alle kansen, je moet ze wel zelf (leren) benutten. Andere namen van stagebedrijven zijn Vertigo, The Dutch Game Garden en de Koninklijke Marine. Er zijn ook nog mogelijkheden om je skills breeder in te zetten bij animatie studio’s of reclame bureaus.

Hoe ziet een week eruit
Een schooljaar bestaat uit vier blokken van 10 weken, de vierblokken hebben een eigen thema. Tijdens een blok van 10 weken werk je aan een beroepsopdracht. Deze opdracht bestaat uit een door het werkveld opgestelde opdracht of een opdracht die is afgeleid van een werkelijke opdracht om je optimaal voor te bereiden op de game-industrie.

Om deze beroepsopdracht te kunnen uitvoeren heb je natuurlijk inhoudelijke kennis en vaardigheden nodig. Deze kennis en vaardigheden worden gegeven in units. Anders gezegd de units voeden de beroepsopdracht. Er is een duidelijke verbinding met het thema, project en de beroepsopdracht van de module.

De units zijn zo ingericht dat deze lessen je handvatten geven om de vraag die is gesteld tijdens de beroepsopdracht inhoudelijk te kunnen beantwoorden. Ook zorgen de units ervoor dat je genoeg technische vaardigheden ontwikkelt om de beroepsopdracht te kunnen uitvoeren. Hierin word je door de docent begeleid aan de hand van voorbeelden en korte instructies.

Wat kun je verwachten?
We leven in een tijd waar beroepsgroepen vervagen en nieuwe mogelijkheden ontstaan. Principes die voorbehouden waren aan de gamewereld breiden zich steeds meer uit naar andere toepassingen, denk aan games of game-onderdelen voor de medische wereld en onderwijsdoeleinden, denk aan gamification van procedures en processen en denk aan simulaties. Daarnaast ontwikkelt de technologie zich razendsnel. Er worden producten ontwikkeld die ongelofelijk veel mogelijkheden lijken te bieden maar waar we nog aan het begin staan om dit toe te passen. Als student van de opleiding Game artist aan het Mediacollege Amsterdam leer je jouw vaardigheden toe te passen binnen maar zeker ook buiten bestaande kaders en tegelijkertijd het ambacht te beheersen van het maken van toegepaste (geanimeerde) digitale 2D en/of 3D art-assets.

Jouw droom zal de komende vier jaar steeds iets van vorm veranderen. Totdat je een heel helder beeld hebt. En dan blijk je plotseling op een plek te zitten… waar je altijd al van gedroomd hebt!

1.2 Studieprogramma

Jouw studieprogramma voor de opleiding Game artist is gebaseerd op het kwalificatiedossier Mediavormgeving met crebonummer 25633. Dit dossier vind je op de website www.kwalificatiesmbo.nl In zo’n kwalificatiedossier vind je de belangrijkste taken die bij het beroep horen, oftewel de kerntaken. De handelingen die je voor een kerntaak uitvoert zijn werkprocessen.

Kerntaak 1
Ontwikkelt crossmediale (vormgeef-)oplossingenOnderzoekt data/gegevens en vormt zich gaandeweg een beeld van de context
Formuleert de voorlopige en definitieve mediavraag van de klant
Voert de dialoog over duiding en vertaling van de input
Informeert en betrekt belanghebbenden op verschillende momenten in het crossmediale ontwikkeltraject
Maakt prototypes voor de vormgeving van crossmediale toepassingen in verschillende fasen van het ontwikkelproces
Realiseert de vormgeving voor crossmediale toepassingen
Voert projectmatige werkzaamheden uit
Kerntaak 2
Positioneert en profileert zich in de marktMaakt een persoonlijk portfolio
Participeert in relevant netwerk (communicatief en commercieel)

Keuzedelen
Naast het vaste lesprogramma krijg je in je opleiding te maken met keuzedelen. Je wordt bijtijds geïnformeerd over de keuzes die je kunt maken. Hieronder de mogelijkheden die in het opleidingsprogramma zijn verwerkt. Deelname aan een aantal keuzedelen is verplicht voor het behalen van je diploma.

De keuzedelen zijn op dit moment nog niet definitief bepaald voor de opleiding Game artist. Wij kijken naar de volgende mogelijkheden:

  • K0520 Animatie (Animatie)
  • K0728  Game environment design (Technical Artist)
  • K0354  Art & Design (Game Artist)
  • K0717  Agile Game Productie (iedereen)

  • K0727  Creatieve Profilering (iedereen)
  • K0505  Verdieping Software (iedereen)

Klik hier als je de rest van de studiegids wil lezen.