1.1 Wat kun je verwachten van je opleiding?

Mediavormgever is één breedste opleidingen binnen Ma. Vormgeving, techniek (realisatie) en ondernemen staan er centraal. E-commerce designer is één van de verschillende studieroutes binnen deze opleiding.

In de basisfase ga je vanuit de basis in vormgeving ook met ondernemen en e-commerce aan de slag in de zogenaamde beroepsopdrachten. In het laatste deel van de basisfase kun je je bovendien nog meer verdiepen in bijvoorbeeld e-commerce doormiddel van keuzevakken (units). Voordat je op stage gaat krijg de kans om je in de keuzedelen nog meer te specialiseren, zodat je optimaal wordt voorbereid op een passende stageplek in de sector naar jouw keuze. Voorbeelden van keuzedelen zijn: “interaction design”, “corporate design” en “doorstroom kunstonderwijs”. Als afronding van jouw opleiding van zal je een proeve van bekwaamheid uitvoeren in de door jou gekozen richting.

Typering van het beroep

Mediabedrijven spelen in op mediavraagstukken vanuit de markt. Deze vraagstukken zijn niet altijd helder, laat staan dat meteen duidelijk is hoe e.e.a. vorm kan of moet krijgen. Vragen worden veelal opgepakt en uitgewerkt in een multidisciplinair team. De mediavormgever (/e-commerce designer) maakt deel uit van zo’n team.

De markt van media is constant in beweging. Waar er vroeger vooral fysieke mediaproducten, zoals brochures, flyers etc waren, is nu plaatsgemaakt voor (een constante stroom aan) digitale mediaoplossingen (een combinatie van social media, websites, apps) via verschillende kanalen. Dit vraagt een flexibele aanpak van de mediavormgever. Hij is iemand die zich kan mengen in het gesprek; kritische vragen kan stellen, ideeën in kan brengen en adviezen kan geven. Hij toont initiatief en is onderzoekend en flexibel. De mediavormgever is specifiek verantwoordelijk voor de vormgeving van media die crossmediaal ingezet wordt. Hij is een specialist in een bepaalde mediavormgeefdiscipline maar kan tevens meepraten en meedenken met aanverwante disciplines. Een mediavormgever is opgeleid om de boodschap van de opdrachtgever zo goed mogelijk over te brengen.

Bij het maken van het ontwerp verplaatst de mediavormgever zich in de wensen van de bezoeker of gebruiker. Dit heet user experience design (UXD) en is de beleving die een bezoeker meekrijgt bij het bezoeken van bijvoorbeeld een website of app. Een goede gebruikerservaring geeft de bezoeker een positief gevoel en verhoogt de kans dat hij terugkeert.

De arbeidsmarkt van nu en van de toekomst vraagt om vormgevers die creatief zijn en de vormgeving kunnen uitwerken met de modernste technieken. Door de lange traditie van vormgeven bij Ma en de goede contacten met het bedrijfsleven spelen we in op de laatste ontwikkelingen en maken we gebruik van de nieuwste technieken op het gebied van mediaproducties. Hierdoor kun jij na je afstuderen direct aan de slag binnen het uitgebreide scala van beroepen in de mediabranche.

Een mediavormgever is creatief, een doorzetter, nauwkeurig en kan tegen kritiek. Gedegen kennis van vormgeving, kleurgebruik en beeldbewerking is belangrijk, evenals kennis van de nieuwste technieken en het ontwerpen voor media zoals web, apps en mobiel. Je zoekt daarbij aansluiting bij de belevingswereld van de doelgroep en bij wat de opdrachtgever wil overbrengen. Je weet van aanpakken en je kunt ‘out-of-the-box’ denken. Ook moet je goed kunnen communiceren met andere ontwerpers en collega’s. Je hebt interesse in kunst en cultuur in een breed perspectief.

Wat zeggen studenten over de opleiding?

Jaimy-lee, student Mediavormgever

‘We doen projecten waarbij je met een groepje zelfstandig moet werken. Dat is best een ding, maar je leert er veel van. Iedereen heeft dan een andere rol. Dat is superleuk, en het voelt alsof je echt in een bedrijf aan het werk bent.’

Solana Klok, student Mediavormgever

‘Wat mij het meeste is bijgebleven van de 4 jaar op het mediacollege is dat je volkomen jezelf kan zijn, het maakt niet uit hoe creatief je de opdracht maakt zolang je de richtlijnen maar volgt. Je kan je werk echt helemaal eigen maken en dat is ook iets wat vaak beloond wordt. Dit is iets wat mij is bijgebleven van mijn 4 jaar als media vormgever op het Mediacollege.’

Jet Ooms, student Mediavormgever

‘In het ontwerpen heb ik steeds meer geleerd om uit mijn comfortzone te denken. Hiernaast is het fijn dat je bij deze opleiding heel allround bent, je leert tegelijkertijd wat van bijv. video, ruimtelijk en coderen!’

Rafaël Lambers, student Mediavormgever

‘Wat ik vooral heb opgestoken door de jaren heen is dat ik nu over best veel kennis beschik op het gebied van mediavormgeving en dat het belangrijk is jezelf serieus te nemen. Waar ik vooral blij mee ben is dat of ik nou een interactieve abri moet ontwikkelen of brochure maak ik precies weet welke stappen het verstandigst zijn om te nemen om tot een definitief ontwerp te komen.’

Wat zijn typerende stagebedrijven?

De opleiding Mediavormgever beschik over een zeer uitgebreid stagenetwerk waarin meer dan voldoende plek is voor alle studenten. De bedrijven variëren van heel klein tot middelgroot en de beschikbare plaatsen van heel technisch tot zeer creatief. Afhankelijk van je studietraject kun je als specialist gaan stagelopen in een grote studio; als allrounder ben je breed inzetbaar bij kleinere bureaus. Zo kun je aan de slag als stagiair vormgever bij een ontwerpstudio, een reclamebureau, een communicatie- of multimediabureau. De stagebegeleider zorgen voor een goede matching tussen student en bedrijf.

Hoe ziet een week eruit?
Ons onderwijs is opgebouwd uit modules en units. Elk leerjaar heeft vier modules, een module duurt 10 weken en heeft een specifiek thema. Een module is opgebouwd uit vijf kleinere bouwstenen. Deze bouwstenen noemen wij units. Een unit is een bundeling van samenhangende kennis, vaardigheden en werkvormen. Een unit is geen vak, maar is opgebouwd uit een samenwerking tussen verschillende vakdisciplines.

De verschillende units verzorgen de inhoud voor de in de beroepsopdracht gestelde onderzoeksvraag. Anders gezegd de units voeden de beroepsopdracht. Er is een duidelijke verbinding met het thema, project en de beroepsopdracht van de module.

Tijdens de beroepsopdracht werk je aan de voortgang van de realistische, complexe en volledige leertaak. Oftewel een door het werkveld opgestelde opdracht of een opdracht die is afgeleid van een werkelijke opdracht. Hierin word je door de docent heen geleid aan de hand van voorbeelden en korte instructies.

De units zijn zo ingericht dat deze lessen je handvatten geven om de vraag die is gesteld tijdens de beroepsopdracht inhoudelijk te kunnen beantwoorden ook zorgen de units ervoor dat je genoeg vaardigheden ontwikkelt om de beroepsopdracht te kunnen uitvoeren.


1.2 Studieprogramma

Jouw studieprogramma voor de opleiding Mediavormgever is gebaseerd op het kwalificatiedossier Mediavormgeving met crebonummer 25633. Dit dossier vind je op de website www.kwalificatiesmbo.nl. In zo’n kwalificatiedossier vind je de belangrijkste taken die bij het beroep horen, oftewel de kerntaken. De handelingen die je voor een kerntaak uitvoert zijn werkprocessen.

Kerntaak 1: Ontwikkelt crossmediale (vormgeef-)oplossingen
Onderzoekt data/gegevens en vormt zich gaandeweg een beeld van de context
Formuleert de voorlopige en definitieve mediavraag van de klant
Voert de dialoog over duiding en vertaling van de input
Informeert en betrekt belanghebbenden op verschillende momenten in het crossmediale ontwikkeltraject
Maakt prototypes voor de vormgeving van crossmediale toepassingen in verschillende fasen van het ontwikkelproces
Realiseert de vormgeving voor crossmediale toepassingen
Voert projectmatige werkzaamheden uit
Kerntaak 2: Positioneert en profileert zich in de markt
Maakt een persoonlijk portfolio
Participeert in relevant netwerk (communicatief en commercieel)

Keuzedelen
Je krijgt in je opleiding naast de vaste lesprogrammaonderdelen te maken met keuzedelen. Je wordt bijtijds geïnformeerd over de keuzes die je kunt maken. Deelname aan keuzedelen is verplicht voor het behalen van je diploma.

Klik hier als je de rest van de studiegids wil lezen.