cohort 2020

1.1 Wat kun je verwachten van je opleiding?

Toekomstbeeld na drie jaar opleiding
Als mediaredactiemedewerker ben je een echte verhalenverteller. Je vertelt wat er bij jou in de buurt of stad gebeurt, wat er in de samenleving speelt, waarom dat evenement leuk is om naartoe te gaan of waarom product X beter is dan Y. Het maakt jou eigenlijk niet uit hoe je het verhaal vertelt en via welk medium. Je kunt dit met tekst, beeld, geluid of een combinatie daarvan.

Van nature ben je nieuwsgierig en creatief. Je doet gedegen onderzoek naar het onderwerp van je verhaal en naar je doelgroep. Zodat je jouw verhaal kunt afstemmen op de mensen die je wilt of moet bereiken. Honderd procent tevreden met het resultaat ben je nooit. Je zoekt constant naar manieren om nog effectiever te zijn, vanuit het besef dat er altijd ruimte is voor verbetering.

Je kunt prima de hele dag achter je beeldscherm doorbrengen, maar je gaat net zo gemakkelijk op pad. Om interviews af te nemen, video’s op te nemen en geluidsopnames te maken. Je weet hoe je moet omgaan met een camera en microfoon en je bent thuis in de meest gangbare software om beeld en geluid te bewerken. Teksten schrijf je in alle soorten en maten.

Je toont altijd initiatief en komt regelmatig met nieuwe ideeën of onderwerpen. Je schrikt niet van een harde deadline en blijft ondanks de druk uiterst zorgvuldig werken. Je neemt de verantwoordelijkheid voor de content die je maakt. Feedback is iets wat je altijd en overal zoekt.

Eigenlijk kun jij jezelf uitstekend redden. Of je nu deel uitmaakt van een redactie, in dienst bent bij een bedrijf of werkt als freelancer. Je weet hoe je een netwerk moet opbouwen en onderhouden. Je bent op de hoogte van trends en ontwikkelingen in de media en in de maatschappij. Kortom, je bent een creatieve en flexibele mediaprofessional met een goed verhaal.

Over de opleiding
Als student Mediaredactiemedewerker zul je de komende drie jaar vooral bezig zijn met het aanleren van vaardigheden om een verhaal te vinden en te maken, zoals Interviews afnemen, nieuws produceren, korte berichten posten op sociale media, maar ook doelgroepen onderzoeken. Daarnaast ga je aan de slag met de techniek om het verhaal ook in beeld en geluid te maken, zoals Premiere en Photoshop.

Tijdens het eerste leerjaar oriënteer je je op de opleiding en vakken en ontdek je waar jouw redactionele kwaliteiten liggen. Binnen de opleiding bepalen de keuzedelen voor een groot deel de inhoud van de opleiding. Daarnaast zijn er voldoende projectmatige opdrachten waarbij je je kunt ontwikkelen. Je wordt hierin goed begeleid door het docententeam en je studiebegeleider.

Stagebedrijven
Je kunt vrijwel overal terecht waar een verhaal verteld kan worden. Studenten MR lopen stage op redacties van televisieprogramma’s, bij radiozenders of bij tijdschriften. Ze werken aan social media campagnes of doen de communicatie voor non-profit instellingen. Een MR-student wordt door de organisaties zeer gewaardeerd om zijn brede inzetbaarheid: we leiden je samen met de praktijkbegeleiders zo breed mogelijk op, zodat je goed kunt onderzoeken welke talenten jij allemaal herbergt.

Hoe ziet een week eruit
Het jaar is verdeeld in 4 periodes, die je allemaal afsluit met een groter project. Deze periodes bestaan uit 10 lesweken. Je weekrooster bestrijkt vijf dagen van gemiddeld 5 uur per dag. De lessen hebben zoveel mogelijk samenhang, omdat ze aan het einde van de periode weer samenkomen in het project. Een vak heet bij ons een unit.

Elke dag staat in het teken van één onderwerp. Je krijgt uiteraard instructie en theorie, maar gaat vooral zelf zo veel mogelijk aan de slag. Dat kan binnen school zijn, maar ook in de stad en soms ook buiten de vaste schooltijden. Dat vind jij vast niet erg, want een MR-student is van nature nieuwsgierig en wil dus alles weten.

De volgende units krijg je aangeboden:

AVO algemeen vormend onderwijs: Engels, Rekenen, Nederlands.

Burgerschap Hier krijg je algemene informatie die jij nodig hebt om een goede redacteur te worden. Denk daarbij aan: geschiedenis, politiek, mediawijsheid, mediarecht, maar ook onderwerpen als ethiek en beroepshouding.

Techniek Hier leer je de meeste toepassingen van je adobe-pakket te gebruiken, zoals editen, photoshop, vormgeven, geluid (radio), etc.

Communiceren Hier leer je alles over het vertellen van een verhaal:  hoe zorg ik dat een verhaal aankomt bij de juiste doelgroep en via het juiste medium, hoe maak ik een artikel aantrekkelijk en hoe krijg ik meer informatie. Ook zakelijke communicatie en marketingcommunicatie behoren tot deze unit.

Beroepsopdracht Hier ga je tijdens een project aan de slag met de opgedane kennis in de andere units. Vaak werk je samen met andere opleidingen. Tijdens een beroepsopdracht leer je dus ook heel goed samenwerken met mensen uit een andere discipline of met mensen die je – als je zou mogen kiezen – misschien niet onmiddellijk had uitgepikt om iets moois mee te maken. Juist van dat laatste leer je heel veel, (juist) ook over jezelf.

Onder de beroepsopdracht valt ook MaLive, dat is het platform voor heel Ma waar de opleiding Mediaredactiemedewerker alle content (film, radio, tv, web) voor produceert.

Het leuke aan de opleiding (volgens docenten): is dat je wordt opgeleid als allrounder. Je leert werken voor de radio, tv, tijdschriften, kranten en internet. Omdat niemand meer een baan heeft voor de rest van zijn leven, is het goed dat je alle kanten op kunt. En als je bijvoorbeeld bij een regionale omroep gaat werken, maak je je verhalen tegelijk voor internet, radio en tv. Daarnaast leer je op deze manier ontdekken waar jouw grootste kracht ligt. Misschien denk je nu wel dat je romans wilt gaan schrijven en ontdek je hier dat je een ware beeldkunstenaar bent.

Het lastige aan de opleiding (volgens docenten): is dat je door die diversiteit soms een opdracht krijgt die je niet zo niet ligt. Ook al is dat een goede oefening voor de beroepspraktijk, het kan ook best even pittig zijn. En dan heb je ook nog eens te maken met een harde deadline. Want ook dat hoort bij het vak.

Wat kun je verwachten?

Marleen de Jong, MR2:
“Een verschil tussen de middelbare school en het Mediacollege zijn de opdrachten. Normaal gesproken leer je de stof, maak je de toets en krijg je vervolgens een cijfer. Voor de meeste vakken binnen MR is dit niet zo. Je maakt een product ( zoals een video of artikel) in een x aantal dagen en krijgt hier een beoordeling voor. Voor mij persoonlijk haalde dit een hele hoop druk weg.

Wat mij ook opviel is de persoonlijke manier van lesgeven op het Mediacollege. De docenten leren je graag kennen. Iedereen wordt overigens ook aangesproken met hun voornaam. In plaats van te kijken naar hoe hard je kunt leren en wat je niet lukt, kijken ze op deze school juist naar je kwaliteiten en potenties om deze vervolgens uit te breiden.”

Wat is leuk?
In bijna alle opdrachten kun je een stukje van jezelf kwijt. De docenten geven veel ruimte voor persoonlijke input. Een productontwerp kan volledig naar jouw smaak en stijl worden gemaakt mits je begrijpt hoe het taalkundig of technisch gezien in elkaar steekt.

Wat is lastig?
Zoals eerder gezegd ga je ook opdrachten tegenkomen die niet helemaal in jouw straatje passen. Soms lukt het niet meteen. Gelukkig staan de docenten altijd open om feedback en extra uitleg te geven. Op die manier kun jij de opdracht zo goed mogelijk kunt uitvoeren. En vergeet niet; vallen en opstaan hoort erbij.

Annan Verboom, MR2:
“Tijdens deze opleiding hoef je geen grote teksten meer te leren. Je werkt aan echte projecten, zoals een magazine en een podcast. Het maakt het extra leuk dat je jouw eigen interesses vaak kan gebruiken als onderwerp voor je product. Je krijgt veel creatieve vrijheden.
Als je hulp nodig hebt, staan docenten zelfs buiten schooltijd voor je klaar. Ze denken altijd met je mee en geven feedback, zodat je steeds meer leert. Het plannen van de opdrachten kan lastig zijn, omdat je veel projecten tegelijk doet. Mijn tip: begin op tijd en vraag hulp als het niet lukt. Docenten helpen je graag.”


1.2 Studieprogramma

Jouw studieprogramma voor de opleiding Mediaredactie is gebaseerd op het kwalificatiedossier Mediaredactie met crebonummer 25200. Dit dossier vind je op de website www.kwalificatiesmbo.nl. In zo’n kwalificatiedossier vind je de belangrijkste taken die bij het beroep horen, oftewel de kerntaken. De handelingen die je voor een kerntaak uitvoert zijn werkprocessen. In de onderwijscatalogus in Educator kun je terecht voor het meest actuele lesprogramma.

Kerntaak 1
Voorbereiden opdracht en organiseren werkOpdracht bespreken met interne of externe opdrachtgever
Plannen en organiseren van werkzaamheden
Onderzoeken van (online) media-mogelijkheden
Verzamelen van content en/of informatie
Voorbereiden van interviews en opnames
Kerntaak 2
Maken en bewerken van contentMaken van opnames
Afnemen van interviews
Schrijven en controleren van tekstberichten
Bewerken van content
Kerntaak 3
Publiceren en beheren van contentContent presenteren en/of publiceren
Actueel houden en beheren van webcontent
Archiveren van content

Keuzedelen
Je krijgt in je opleiding naast de vaste lesprogrammaonderdelen te maken met keuzedelen. Je wordt bijtijds geïnformeerd over de keuzes die je kunt maken. Deelname aan keuzedelen is verplicht voor het behalen van je diploma.

Klik hier als je de rest van de studiegids wil lezen.