Opleiding: 1. Jouw opleiding – Mediamanager

cohort 2020

1.1 Wat kun je verwachten van je opleiding?

Toekomstbeeld na drie jaar opleiding
Jij bent een echte teamplayer, dit zien wij omdat je samenwerkt met je collega’s, klanten en opdrachtgevers. Je bouwt een relevant netwerk op want je kent alle belangrijke mensen binnen de mediawereld. Je benut de contacten van de brancheschool waarop je zit, die jou actief met het bedrijfsleven in contact brengt.

Je bent kritisch op de kwaliteit van geleverde producten, maar ook op je eigen handelen en je weet deze kritiek om te zetten in oplossingen en acties. Andere meningen en leefwijzen juich jij toe, want jij ziet daarin de kracht van anderen.

Je bent creatief in denken en handelen. Je denkt mee met de klant. Je werkt oplossingsgericht en bent onderscheidend. Je valt op omdat je trends en ontwikkelingen in de media voor bent. Je stuurt anderen aan in een door jou gestructureerd productieproces. Dit kun je omdat je ervaren hebt hoe de verschillende beroepsbeoefenaars die je aanstuurt, werken.

Over de opleiding
Jouw droom is te worden wat je bent, namelijk een mediamanager. Je hebt gekozen voor een dynamische managementopleiding binnen Ma. Met deze driejarige opleiding leer je van alles over de mediabranche en de belangrijkste werkzaamheden die een mediamanager uitvoert. Wat zijn de belangrijkste competenties van een mediamanager? Welke vaardigheden heb je nodig om deze beroepsvaardigheden goed aan te leren? Dit ga je allemaal ontdekken en toepassen in de komende jaren.

De docenten van onze opleiding begeleiden je gedurende je hele studieloopbaan. Stap voor stap bereiden we je voor op een functie in een turbulent werkveld. Een mediamanager werkt nooit alleen, daarom werken we zoveel mogelijk samen met andere opleidingen. Je krijgt dus gedurende de opleiding ook nog een kijkje achter de schermen bij andere opleidingen.

Als je eenmaal bent afgestudeerd, zijn je toekomstmogelijkheden zeer breed. Of je nu in de game-industrie, bij de televisie, een reclamebureau, evenementenorganisatie of grote marketingafdeling wilt werken: een goede mediamanager is zeer welkom. Met jouw hulp komt het namelijk meestal wel goed met de opdracht!

Stagebedrijven
Je kunt vrijwel overal terecht waar een productie gedraaid moet worden. Studenten MM lopen stage op redacties van televisieprogramma’s, bij organisatoren van events, theaters, platenlabels, eigenlijk overal waar aan een mediaproduct wordt gewerkt. MM-studenten werken soms ook mee aan social media campagnes of doen de communicatie voor non-profit instellingen. Een MM-student wordt door de organisaties zeer gewaardeerd om zijn inzetbaarheid: we leiden je samen met de praktijkbegeleiders zo breed mogelijk op, zodat je goed kunt onderzoeken welke talenten jij allemaal herbergt.

Hoe ziet een week eruit
Het jaar is verdeeld in 4 periodes, die je alle afsluit met een groter project. Deze periodes bestaan uit 10 lesweken. Je weekrooster bestrijkt vijf dagen van gemiddeld 5 uur per dag. De lessen hebben zoveel mogelijk samenhang, omdat ze aan het einde van de periode weer samenkomen in het project. Een les heet bij ons een unit.

Elke dag staat in het teken van één onderwerp. Je krijgt uiteraard instructie en theorie, maar gaat vooral ook zelf zo veel mogelijk aan de slag. Dat kan binnen school zijn, maar ook in de stad en soms ook buiten de vaste schooltijden. Dat vind jij vast niet erg, want een MM-student is super energiek en wil het onderste uit de kan halen.

De volgende units krijg je aangeboden:

AVO. Algemeen vormend onderwijs: Engels, Rekenen, Nederlands

Burgerschap. Hier krijg je algemene informatie die jij nodig hebt om een goede mediamanager te worden. Denk daarbij aan: mediawijsheid, mediarecht, maar ook onderwerpen als ethiek en beroepshouding.

Productie. Hier leer je de meeste toepassingen van je adobe-pakket te gebruiken, zoals editen, photoshop, vormgeven, geluid (radio), etc. Ook leer je meer over projectmanagement en mediaproductie. Bijvoorbeeld hoe een magazine wordt gedrukt of wat er aan techniek nodig is voor een evenement. Daarnaast komt de zakelijke kant aan de orde, waaronder de financiën en bedrijfsvoering.

Communiceren. Hier leer je vakken als ‘storytelling’:  hoe vertel ik een verhaal dat aankomt bij de juiste doelgroep en via het juiste medium, ook zakelijke communicatie en marketingcommunicatie behoren tot deze unit.

Beroepsopdracht. Hier ga je tijdens een project aan de slag met de opgedane kennis in de andere units. Vaak werk je samen met andere opleidingen. Tijdens een beroepsopdracht leer je dus ook heel goed samenwerken met mensen uit een andere discipline of met mensen die je – als je zou mogen kiezen – misschien niet onmiddellijk had uitgepikt om iets moois mee te maken. Juist van dat laatste leer je heel veel, (juist) ook over jezelf.

Het leuke aan de opleiding (volgens docenten) is, dat je stapsgewijs wegwijs raakt in de leukste creatieve industrie: de Mediabranche

Het lastige aan de opleiding (volgens docenten): dat je uit je schulp komt en nieuwsgierigheid naar alles en iedereen ontwikkelt. En plannen! Je krijgt veel opdrachten en deadlines missen? Dat kan écht niet in de media.

Wat zeggen de studenten over de opleiding:

Sam van Es, MM1
Tot nu toe vind ik de opleiding echt heel erg leuk. Ik heb echt al heel veel geleerd in dit eerste jaar. Toen ik hier op school kwam vond ik het heel fijn dat docenten zelf uit de media-wereld komen, omdat zij dan heel makkelijk voorbeelden kunnen geven en echt weten waar ze het over hebben.

Een van de leukste dingen om te doen vond ik het magazine dat we moeten maken. Je mag het meeste zelf bepalen zodat het helemaal je eigen magazine wordt en dat is heel erg leuk omdat je dan gewoon lekker creatief bezig kan zijn. Er zijn ook dingen die lastig zijn aan de opleiding. Vaak hebben we veel (grote) opdrachten tegelijk of die je dan vlak achter elkaar in moet leveren. Op deze opleiding wordt er wel van je verwacht dat je heel veel zelf regelt en doet. Dat is heel leuk maar ook wel lastig. De opleiding is echt leuk en ik ben ook wel erg gegroeid al in dit jaar. Niet alleen qua kennis maar ook de dingen die ik nu doe. Vroeger praatte ik niet zo makkelijk en sinds deze opleiding praat ik veel makkelijker. Ik heb het echt heel erg naar mijn zin en de klassen zijn leuk en de school ook heel erg.

Kenzo Staphorst MM1
Het leuke aan de opleiding: je doet veel in de praktijk en ikzelf houd er niet van om in de boeken te zitten en bij deze opleiding ben je gewoon veel bezig met opdrachtjes.

Het lastige aan de opleiding: als je niet goed gedreven bent gaat het lastig worden om alles bij te houden. Ik zelf vind plannen lastig, maar beetje bij beetje leer ik het steeds meer. Het is leuke opleiding, maar wat ik mis is dat de vakken nog niet één geheel zijn. Soms heb ik het gevoel dat elk vak een andere school is en dat zorgt ervoor dat ik soms moeite heb met alles plannen. (docenten zeggen: vanaf schooljaar 20/21 zal dat, als het goed is, beter gaan: dan hebben we vakken anders georganiseerd.)


1.2 Studieprogramma

Jouw studieprogramma voor de opleiding Mediamanager is gebaseerd op het kwalificatiedossier Mediamanagement met crebonummer 25199. Dit dossier vind je op de website www.kwalificatiesmbo.nl. In zo’n kwalificatiedossier vind je de belangrijkste taken die bij het beroep horen, oftewel de kerntaken. De handelingen die je voor een kerntaak uitvoert zijn werkprocessen. In de onderwijscatalogus in Educator kun je terecht voor het meest actuele lesprogramma.

Kerntaak 1
Levert een bijdrage aan de verkoop van mediaproductenRepresenteert het bedrijf
Achterhaalt wensen en behoeften van (potentiële) klanten
Formuleert een passend advies en/of passende offerte ten aanzien van mediaproducten
Kerntaak 2
Bereidt mediaproductie voorMaakt een plan van aanpak (projectplan)
Plant de mediaproductie
Regelt de benodigde diensten en materialen
Regelt de verwerking van materialen
Kerntaak 3
Coördineert de mediaproductieManaget beschikbare tijd, middelen en informatiestromen
Managet oplevering mediaproducten

Keuzedelen
Je krijgt in je opleiding naast de vaste lesprogrammaonderdelen te maken met keuzedelen. Je wordt bijtijds geïnformeerd over de keuzes die je kunt maken. Deelname aan keuzedelen is verplicht voor het behalen van je diploma.

Klik hier als je de rest van de studiegids wil lezen.