Opleiding: 1. Jouw opleiding – Game Artist

cohort 2020

1.1 Wat kun je verwachten van je opleiding?

Typering van het beroep
Jij bent als afgestudeerd GA-student dé 2D-3D-artist/animator, in de game-industrie en breder. Je bent zelfsturend, zowel in je individuele werken als in teamverband. Je kunt zelfstandig keuzes maken en oplossingen presenteren. Jij creëert (game)assets in ‘digitale’, visuele media, van concept tot eindproduct. En niet alleen het product telt voor jou; ook het spelen, creëren, experimenteren en onderzoeken zijn jou op het lijf geschreven.

Je bent nieuwsgierig, betrouwbaar en open minded, zowel wat betreft nieuwe ontwikkelingen in vakinhoud en techniek als in maatschappelijke en bedrijfsmatige toepassingen. Je realiseert je dat je jouw kwaliteiten professioneel kunt inzetten in diverse omgevingen; kwaliteiten die jij goed van jezelf kent en waar vanuit je klantgericht denkt en werkt.

Feedback ontvangen zie jij als een kans om je te ontwikkelen en je producten te verbeteren; feedback geven kun jij vanuit wederzijds vertrouwen in de werkrelatie.

Je bent een echte teamplayer, die met een open en kritische blik naar de wereld om je heen kijkt. Op deze wijze kom jij tegemoet aan de wensen van de markt en kun je je werk krachtig presenteren en op heldere wijze verantwoorden. Je toont initiatief in en hebt passie voor je vak en wil jouw talenten continu blijven ontwikkelen, zodat je de professional blijft die jij wilt zijn.

Waarin is deze opleiding uniek?
Game Artist is dé mbo opleiding voor Game Artist in Nederland. De opleiding heeft oog voor de student en zijn persoonlijke ontwikkeling maar werkt ook heel nauw samen met de game-industrie.

Tekentalent en creativiteit vormen de basis van de opleiding. Maar er komt meer bij kijken. Naast het ontwikkelen van je vaardigheden in het maken van art ligt de nadruk op het ontwikkelen van een professionele beroepshouding. Werken in de game-industrie vraagt namelijk heel veel discipline, doorzettingsvermogen, kritisch kijken naar eigen en andermans werk en goed om kunnen gaan met feedback. Als je dat allemaal onder de knie hebt, maak je kans om na je opleiding echt aan de slag te gaan in de industrie.

Wat zeggen studenten over de opleiding?
Núria, student Game artist [meisje met petje en artwork]
“Als sinds ik heel klein ben teken ik. Na een bezoek aan de open dag wist ik 100% zeker dat ik game art wilde gaan maken. Dat is echt anders dan wanneer je voor jezelf tekent. Vooral 3D vind ik leuk. Je bedenkt iets, je werkt het helemaal uit, je brengt het tot leven. Je kunt het voor iemand maken en er iemand blij mee maken.”

Wat zijn typerende stagebedrijven
Binnen de opleiding hebben we nauw contact met de game-industrie. Zo hebben dertien van onze alumni en stagiairs bijgedragen aan Horizon Zero Dawn (AAA-Game van Guerrilla, uitgekomen in 2017), wereldwijd een fenomeen. En elk jaar organiseren we een dag waarop tientallen bedrijven uit de industrie de portfolio’s komen bekijken van onze studenten voordat ze op stage gaan. Als je echt wil werken in de game-industrie bieden wij je dus alle kansen, die moet je echter zelf (leren) benutten. Andere namen van stagebedrijven zijn Vertigo, The Dutch Game Garden en de Koninklijke Marine

Hoe ziet een week eruit
Ons onderwijs is opgebouwd uit modules en units. Elk leerjaar heeft vier modules, een module duurt 10 weken en heeft een specifiek thema. Een module is opgebouwd uit vijf kleinere bouwstenen. Deze bouwstenen noemen wij units. Een unit is een bundeling van samenhangende kennis, vaardigheden en werkvormen. Een unit is geen vak, maar is opgebouwd uit een samenwerking tussen verschillende vakdisciplines.

De verschillende units verzorgen de inhoud voor de in de beroepsopdracht gestelde onderzoeksvraag. Anders gezegd de units voeden de beroepsopdracht. Er is een duidelijke verbinding met het thema, project en de beroepsopdracht van de module.

Tijdens de beroepsopdracht werk je aan de voortgang van de realistische, complexe en volledige leertaak. Oftewel een door het werkveld opgestelde opdracht of een opdracht die is afgeleid van een werkelijke opdracht. Hierin word je door de docent heen geleid aan de hand van voorbeelden en korte instructies.

De units zijn zo ingericht dat deze lessen je handvatten geven om de vraag die is gesteld tijdens de beroepsopdracht inhoudelijk te kunnen beantwoorden ook zorgen de units ervoor dat je genoeg technische vaardigheden ontwikkelt om de beroepsopdracht te kunnen uitvoeren.

Wat kun je verwachten?
We leven in een tijd waar beroepsgroepen vervagen en nieuwe mogelijkheden ontstaan. Principes die voorbehouden waren aan de gamewereld breiden zich steeds meer uit naar andere toepassingen, denk aan games of game onderdelen voor de medische wereld en onderwijsdoeleinden, denk aan gamification van procedures en processen en denk aan simulaties. Daarnaast ontwikkelt de technologie zich razendsnel. Er worden producten ontwikkeld die ongelofelijk veel mogelijkheden lijken te bieden maar waar we nog aan het begin staan om dit toe te passen. Als student van de opleiding Game artist aan het Mediacollege Amsterdam leer je jouw vaardigheden toe te passen binnen maar zeker ook buiten bestaande kaders en tegelijkertijd het ambacht te beheersen van het maken van toegepaste (geanimeerde) digitale 2D-  en/ of 3D art assets.

Jouw droom zal de komende vier jaar steeds iets van vorm veranderen. Totdat je een heel helder beeld hebt. En dan blijk je plotseling op een plek te zitten… waar je altijd al van gedroomd hebt!

1.2 Studieprogramma

Jouw studieprogramma voor de opleiding Game artist is gebaseerd op het kwalificatiedossier Mediavormgeving met crebonummer 25633. Dit dossier vind je op de website www.kwalificatiesmbo.nl. In zo’n kwalificatiedossier vind je de belangrijkste taken die bij het beroep horen, oftewel de kerntaken. De handelingen die je voor een kerntaak uitvoert zijn werkprocessen.

Kerntaak 1
Ontwikkelt crossmediale (vormgeef-)oplossingenOnderzoekt data/gegevens en vormt zich gaandeweg een beeld van de context
Formuleert de voorlopige en definitieve mediavraag van de klant
Voert de dialoog over duiding en vertaling van de input
Informeert en betrekt belanghebbenden op verschillende momenten in het crossmediale ontwikkeltraject
Maakt prototypes voor de vormgeving van crossmediale toepassingen in verschillende fasen van het ontwikkelproces
Realiseert de vormgeving voor crossmediale toepassingen
Voert projectmatige werkzaamheden uit
Kerntaak 2
Positioneert en profileert zich in de marktMaakt een persoonlijk portfolio
Participeert in relevant netwerk (communicatief en commercieel)

Keuzedelen
Je krijgt in je opleiding naast de vaste lesprogrammaonderdelen te maken met keuzedelen. Je wordt bijtijds geïnformeerd over de keuzes die je kunt maken. Hieronder de mogelijkheden die in het opleidingsprogramma zijn verwerkt. Deelname aan keuzedelen is verplicht voor het behalen van je diploma.

  • K0717  Agile Game Productie
  • K0727  Creatieve Profilering
  • K0505 Verdieping Software
  • K0528  Infographics & Uitleg-anmaties
  • K0354  Art & Design

Klik hier als je de rest van de studiegids wil lezen.